Jeannotin
Nombre de messages : 154 Age : 30 Localisation : Cléden-Poher Date d'inscription : 29/07/2014
| Sujet: Noms des étoiles en breton Jeu 28 Juil 2016 - 15:01 | |
| HENT-SANT-JAKES [henzɑ̃n'ʒakəz-s] : n.m. ; Voie LactéeHent-Sant-Jak(e)s n'é ket sterd dé zivin(añ) 'naoñ, hezh 'h a deus Brest dé Saint-Jacques-de-Compostelle Ce n'est pas difficile de deviner la Voie Lactée, elle va de Brest à Saint-Jacques-de-Compostelle (Kleden) Peus kemed sell(ed) mad 'benn (e)ma skeltr ar loar ha skeltr an neñw ha weli-hi Hent-Sant-Jak(e)s, war-eñwnTu n'as qu'à bien regarder quand la lune et le ciel sont éclatants tu verras la Voie Lactée, direct (Kleden) KARR-KAMM [kar'kɑ̃m] : n.m. ; Grande OurseAr C'harr-Kamm zo un neubeud streredennou groupet La Grande Ourse est un groupement d'étoiles (Kleden) Houzh é ar C'harr-Kamm ha ba-dreñw ma (e)ma ba skeltr an neñw ga(v)i l'Étoile Polaire 'è C'est la Grande Ourse et derrière si le ciel est éclatant tu également trouveras l'Étoile Polaire (Kleden)TRI-ROUE [tri'ruwə] : n.m. ; Ceinture d'Orion Ar re-s(e) ra parti toud deuh an Tri-Roue ha ar C'harr-Kamm ah(e) gis-s(e) ha weleh 'nê, med seulamant daw é gouïed justElles font toutes partie de la Ceinture d'Orion et la Grande Ourse là comme ça qu'on voit, mais seulement il faut savoir exactement (Kleden)Une locution assez amusante est tirée du nom de ces deux constellations : Passêt an Tri-Roue ha ar C'harr-Kamm gantoñ : Il a perdu la boule (mot-à-mot : Passées sont la Ceinture d'Orion et la Grande Ourse avec lui) Komañs é dé goll e benn gantoñ, hezh é passêt an Tri-Roue ha ar C'harr-Kamm gantoñ !Il commence à perdre la tête, il a perdu la boule ! (Kleden)À écouter ici : https://brezhoneg-digor.blogspot.fr/2015/10/passet-tri-roue-hag-ar-charr-kamm-ganton.html | |
|
Jeannotin
Nombre de messages : 154 Age : 30 Localisation : Cléden-Poher Date d'inscription : 29/07/2014
| Sujet: Re: Noms des étoiles en breton Jeu 28 Juil 2016 - 16:31 | |
| KOMETENN [ko'mɛtən] : n.f. ; Etoile filante Oh ! Ar re-gozh ree ur gometenn deus ar, une étoile filante kwa heñ !Oh ! Les anciens appelaient une étoile filante "ur gometenn" quoi hein ! (Kleden)STEREDENN-AR-WERC'HES [ste'reːdən ar 'vεrhəz-s] : n.f. ; Vénus 'Benn-berr 'h in dé wel pe-sort mod (e)ma ar steredennou ha 'wel ar loar ha gwel(e)d hag-eñw (e)ma tost Steredenn ar Werc'hes d'ar loar, kar aet omp wa'r loar-ne(ve) ha ma (e)ma skeltr ar jeu ga Steredenn ar Werc'hes ha ga'r loar, normalamant é mad kwa heñ !Ce soir j'irai voir comment sont les étoiles et voir la lune et voir s'il y a Vénus près de la lune, car nous sommes arrivés à la nouvelle lune et si Vénus et la lune sont éclatantes, normalement c'est bon quoi heñ ! (Kleden)À écouter ici : https://brezhoneg-digor.blogspot.fr/2016/07/ma-ve-skeltr-steredenn-ar-werches.html | |
|
Jeannotin
| Sujet: Re: Noms des étoiles en breton Jeu 28 Juil 2016 - 16:53 | |
| Deux noms de constellation relevés auprès du même locuteur clédinois sont obscurs : ar Roue-Pik et ar Lakes-Pik. Elles tiennent leur nom de leur ressemblance avec le pic des jeux de cartes. Mon interlocuteur a suggéré une fois que ar Lakes-Pik pourrait être les Pléiades mais il ne parvient pas à identifier avec précisions ces deux constellations. Je n'ai trouvé nulle part de référence à ces deux expressions, quelqu'un en sait-il plus ? Ha war-lerc'h neu'n (e)ma ar Rou(e)-Pik, ya. Pe-sort hano vé gwraet doc'h hezh ? N'é ket David é-heñw ? Ar Rou(e)-Pik ha hezh so ur c'harr tort, 'benn (e)ma skeltr 'naoñ gavi 'naoñ 'e.– Hag ur wech-ell pa kaoseet din-m(e) deus ar Lakes-Pik ? Ya, ar Lak(e)s-Pik, ya – Pet(r)a é ? Hezh, hezh so, hezh so ba, ba-dreñw la Grande Ourse 'è. Med mïoc'h trem(a) le sud kwa, trem(a) ar sud ma peus c'hoant, kwa heñ. La Grande Ourse 'h a mïoc'h trem(a) le nord, pugur l'Étoile polaire heuilh La Grande Ourse ahe gis-se trem(a) an nord 'è. Med ar Lakes-Pik 'h a mïoc'h trem(a) le sud. Med hezh vé war-eñwn ar mo(d)-s(e) kwa : tak, tak.
À écouter ici : https://brezhoneg-digor.blogspot.fr/2015/10/passet-tri-roue-hag-ar-charr-kamm-ganton.html– Bi zo un difer's etre ur Roue-Pik hag ar Lakes-Pik ? Ur Rou(e)-Pik hag ar Lakes-Pik ? – Ya, ar steredennou Ya, an dra-s(e) oa, an dra-s(e), ar re-gozh larè an dra-s(e) deus ar c'hartou. Pé vis(e) 'c'hoa(r)i-kartou kwa heñ ! Gwech-ell ar Roue-Pik, ar steredenn, ba, ba'n neñw, na ar form deus an, deus an desseñ war, wa'r Lakes-Pik hag ur form deus ar, deus ar Roue-Pik, med bet meus gouïet : Pé vé skeltr an amzer é, peus kemed tap(añ) ur gartenn ha weli ar machin, 'vel un, 'vel un A leun a steredennou bihen ha peus kemed tap(añ) ar c'hartou ha ga(v)i an desseñ-hezh, med daw, daw é kaoud anaoñ heñ ! Ar point de repère é la Grande Ourse, en-dro d'ar Grande Ourse so kalz blokou-steredennou ar mo(d)-s(e) ha' neus ar form deus ar, surtoud, pik kwa heñ ! – Klêt meus ganoc'h kwa : « Ar Roue-Pik » hag « ar Lakes-Pik », ar reñ-s(e) so ar memes groupamant deus steredennou ? A-peu-prè, ya. Doc'h ar memes familh eh é kwa ! Donc memes, memes morphologie neus-hè a-peu-prèÀ écouter ici : https://brezhoneg-digor.blogspot.fr/2016/07/ma-ve-skeltr-steredenn-ar-werches.html | |
|
Contenu sponsorisé
| Sujet: Re: Noms des étoiles en breton | |
| |
|